arrow_drop_up arrow_drop_down

Spreker Werkgeluk

Wat is Werkgeluk? Waarom moeten organisaties hier iets mee

en hoe begin je?

"Werkgeluk gaat niet over geluk maar over goed werken"

Als spreker over werkgeluk laat Arjen Banach zien dat cultuur in organisaties een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Organisaties met een opvallende, inspirerende cultuur, daar willen professionals graag werken en klanten graag van kopen. Maar hoe kom je daar?

Organisaties die opvallen vanwege hun duurzame succes laten steeds weer zien dat een focus op medewerkers loont. Zet niet de klant, maar de medewerker op één. Als Spreker Werkgeluk laat Arjen Banach in zijn Lezing Werkgeluk zien hoe je bouwt aan een toekomstgerichte organisatiecultuur waar mensen niet moeten zijn, maar willen zijn.

    Arjen Banach als Spreker Werkgeluk

In de Lezing Werkgeluk laat Arjen Banach als Spreker Werkgeluk zien aan welke ‘knoppen’ een organisatie kan draaien om werkgeluk te vergroten. Belangrijke realisatie is dat er voor werkgeluk geen one-size-fits-all model is. Iedere organisatie is anders, heeft een andere cultuur en medewerkers hebben andere behoeften. Als Spreker Werkplezier doet Arjen Banach al jaren onderzoek naar organisaties die opvallen vanwege hun cultuur en die medewerkers centraal zetten in hun strategie. In de Lezing Werkplezier neemt hij het publiek mee in wat we kunnen leren van deze organisaties, wat zijn de best practices en waar blijken professionals écht behoefte aan te hebben in werk. Als spreker over werkgeluk combineert hij inspiratie met activatie. Inspiratie over hoe werk echt weer leuk kan worden en activatie door gelijk – samen – te kijken hoe deze inspiratie geactiveerd zou kunnen worden in de organisatie. 

  • Interactie, humor en veel energie
  • Praktische toepasbaar zodat inzichten morgen kunnen worden toegepast
  • Wetenschappelijk onderbouwd

Lezing aanvragen? 

Wat is Werkgeluk?

Ondanks de enorme technologische revolutie waarin organisaties opereren is het succes van organisaties nog steeds het resultaat van menselijke prestaties. We zien echter dat de bevlogenheid van medewerkers steeds verder onder druk komt te staan. Het werk – en de omgeving waarin wordt gewerkt – voldoet lang niet altijd meer aan de verwachtingen en hier moeten organisaties op inspelen. Als Spreker Werkgeluk laat Arjen Banach zien dat een inspirerende werkomgeving de komende jaren gaat transformeren van onderscheidende factor naar absolute must. Maar, als spreker over werkgeluk brengt Arjen Banach een belangrijke nuance aan. Werkgeluk gaat niet over medewerkers geforceerd gelukkig maken. Een vakman of vakvrouw hoef je niet gelukkig te maken in het werk. Een professional wil niets liever dan zijn of haar beste werk kunnen laten zien in een fijne omgeving. Dat is wat centraal staat in de Lezing Werkplezier: hoe leiders of medewerkers zelf deze inspirerende organisatiecultuur kunnen creëren.

Een test om hoe het met jouw werkgeluk is gesteld... 

Een van de belangrijkste ingrediënten om werkgeluk te ervaren is het gevoel hebben dat je werkzaamheden ergens aan bijdragen. Zinvol werk wordt steeds belangrijk. Er is een vraag die je eigenlijk ieder jaar aan al je medewerkers zou moeten stellen en probeer die nu zelf eens te beantwoorden. Wat is de reden dat je hier eigenlijk nog werkt? 

Iedereen die begon met een baan had bakken motivatie. Door veranderingen of hoge werkdruk zakt die motivatie weg. Stel die vraag en je weet gelijk hoe het ervoor staat. Als iemand geen betekenis aan zijn of haar werk toekent zal de inzet nooit hoog zijn, net als de energie...

Waarom is Werkgeluk belangrijk?

Wie zijn, als het er op aankomt, degenen die het succes bepalen van een organisatie. Wie maken het grootste verschil in de klantgerichtheid? Dat zijn de medewerkers. Wat is nou het verbazingwekkende, deze medewerkers blijken in heel veel gevallen veel beter te weten, dan wel te kunnen achterhalen, hoe klanten echt geholpen zijn, hoe het product of dienst het beste aanslaat. Conclusie die hieruit getrokken kan worden is dat de focus op medewerkers zichzelf terugverdient doordat zij nog beter de klant zullen bedienen. In de Lezing Werkgeluk laat Arjen Banach zien dat we werken in een turbulente tijd en dan moeten er lastige keuzes worden gemaakt. Natuurlijk zal je zorgen dat de organisatie overleeft en dan gaan beslissingen op korte termijn soms ten koste van de medewerkers. Als Spreker over Werkgeluk maakt Arjen Banach echter duidelijk dat hier een gevaar in schuilt.  Namelijk, als er té vaak keuzes ten koste van medewerkers, ten goede van klanten en omzet worden gemaakt. Dat is de valkuil als de medewerker niet centraal staat. Op lange termijn moeten keuzes namelijk niet alleen goed zijn voor de klant maar ook voor de medewerker, anders is het geen goede keuze. Medewerkers bepalen immers samen het succes van een organisatie. De Lezing Werkplezier gaat uit van de volgende formule: blije medewerkers = blije klanten = succesvolle organisatie.

Complimenten

"Arjen brengt energie in de zaal, zorgt voor een ontspannen sfeer en durft te confronteren op een manier waarop hij goed de aandacht vast weet te houden maar zonder dat het ongemakkelijk wordt."

Emke Daniels - HR Top 100

"Voor de Employer Branding Summit van Recruiters United hebben we gekozen voor Arjen Banach omdat zijn kennis en ambitie naadloos aansloten bij het thema van dit event. En dat was een goede keuze; met veel plezier met hem samen gewerkt!"

Nicoline van Mulken - Recruiters United

"Arjen Banach weet energie, dynamiek en content op een pakkende manier te verbinden. Tijdens zijn vermakelijke lezing zet zijn energieke attitude je aan tot een grote glimlach, tot een actieve houding om gelijk aan de slag te gaan met de materie en bovenal tot nadenken."

Jan Buitendijk - AstraZeneca

"Tijdens onze ontbijtsessie voor bijna 100 HR professionals lukte het Arjen de ogen te openen waar het gaat om het belang van employer branding bij vooral de millennial. Met veel enthousiasme en interactie bracht hij een positieve energie in de zaal en door concrete voorbeelden te benoemen wist hij de bezoekers te inspireren."

Leon Klompstra - NDC Mediagroep

"Arjen geeft energie. Samen met zijn visie op persoonlijk leiderschap en werkgeluk maakte hij inspiratiedagen tot een groot succes. Net zo gemakkelijk lukt het Arjen om zijn visie en kennis in te zetten voor praktische adviezen voor organisatie, teams en medewerkers. Hij heeft ons met energie op weg geholpen onze strategie tot leven te brengen."

Ria Schuurman - Cosis (zorg)

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Spreekonderwerpen Werkgeluk 

Arjen Banach was de eerste Chief Happiness Officer in Nederland. Daar heeft hij geleerd dat het een misopvatting is dat werkgeluk eenvoudig te realiseren is. Als Spreker over Werkgeluk laat Arjen Banach zien hoe werkgeluk is opgebouwd uit verschillende aspecten die allemaal terug moeten komen in de organisatiecultuur. Werkgeluk gaat over betekenisvol werk, het gevoel ergens aan bij te mogen dragen en hier terugkoppeling over ontvangen. Werkgeluk gaat over werk naar eigen inzicht uit kunnen voeren, op de manier waarop een professional denkt dat het goed is. Werkgeluk gaat ook over de omgeving waar in je werkt, kan en mag je jezelf zijn, is er vertrouwen en een gevoel veiligheid. Als deze thema’s gebruikt Arjen Banach als Spreker Werkplezier. Hij daagt het publiek altijd uit om aan een van deze thema’s van morgen aandacht te geven, om door middel van kleine experimenten het werkgeluk te gaan vergroten.

Interactie, humor en energie

Een lezing over werkgeluk moet behalve inhoud ook in vorm onderscheidend zijn en dat is waar Arjen Banach als Werkgeluk Spreker in uitblinkt. Zijn presentaties zitten hoog in de energie, vol met interactie en humor. Op deze manier blijft de boodschap hangen en gaan medewerkers er de volgende dag ook echt iets mee doen. Dat is waar het uiteindelijk om draait, de lezing over werkplezier moet enerzijds leuk zijn en anderzijds blijvende indruk achter laten.

Werkgeluk per sector

In iedere organisaties speelt een bepaalde druk als het gaat om inspirerend werkgeverschap en daarmee het thema werkgeluk. Per branche zijn de uitdagingen rondom werkgeluk echter verschillend. Als Spreker Werkgeluk hanteert Arjen Banach altijd maatwerk. Door de Lezing Werkgeluk zo goed mogelijk te laten aansluiten op de organisatie, haar uitdagingen en de sector waarin wordt gewerkt wordt de kans aanzienlijk vergroot dat de inzichten worden vertaald naar acties in de praktijk. Werkgeluk in de zorg (of werkplezier in de zorg) onderscheidt zich van Werkgeluk in het Onderwijs (of werkplezier in het onderwijs). Allen hebben ze hun eigen uitdaging en daar legt Arjen Banach de accenten tijdens zijn presentaties.

    Werkgeluk in de zorg

Een van de sectoren waar een steeds grotere druk wordt gelegd op werkgeluk is de zorg. Door de vele veranderingen zijn de verzuim en verloop cijfers historisch hoog, medewerkers blijken de alsmaar hoger wordende werkdruk nauwelijks aan te kunnen. Niet verwonderlijk dat er een schreeuwend tekort is aan mensen in de zorg. Zonde. In beginsel is werken in de zorg een van de mooiste beroepen die er is. Door de vele veranderingen die er de laatste jaren zijn opgetreden in de sector moeten professionals steeds meer in minder tijd. De verantwoording is toegenomen en mensen komen minder toe aan datgene waarvoor ze eigenlijk ooit voor de zorg hebben gekozen. Als Spreker Werkgeluk in de Zorg kijkt Arjen Banach naar hoe een werkomgeving kan ontstaan waardoor medewerkers weer meer energie gaan ervaren van hun werkzaamheden. De Lezing Werkgeluk in de Zorg staat bol van de praktisch tips die morgen kunnen worden toegepast. Arjen Banach is jaren actief geweest in de zorg en in zijn presentaties laat hij op treffende wijze zien hoe Werkgeluk in de zorg weer energie kan ontketenen.

    Werkgeluk in het onderwijs

Het onderwijs is de laatste jaren flink onder druk komen te staan: het is niet meer van deze tijd zijn, het is te gedateerd. In een snel veranderende wereld met veranderende behoeften ontstaat er logischerwijs ook veranderende behoeften naar beroepen en dat legt druk over de onderwijssector. Er moet niet worden opgeleid voor werkeloosheid maar voor waar de wereld over een aantal jaar behoefte aan heeft. Als Spreker Werkgeluk weet Arjen Banach als geen ander dat werken in het onderwijs van nature al een baan is met verhoogde werkdruk. De enorme druk die de veranderende wereld, maatschappij en politiek uitoefenen op de sector zorgen voor een ongekend hoge werkdruk. In zijn Lezing Werkgeluk in het Onderwijs laat Arjen Banach op treffende wijze zien hoe Werkgeluk in het Onderwijs de werkdruk kan doen verminderen en weer voor de juiste energie kan zorgen.

    Werkgeluk in de Overheid

De maatschappij verandert sterk. Onze fysieke omgeving verandert sneller dan ooit en burgers veranderen mee, hebben andere, nieuwe behoeften waarop de maatschappij op in moet spelen. Dit legt een grote druk op de overheid. Vernieuwing in de overheid is de laatste jaren een steeds belangrijker thema geworden en dit legt een grote druk op de medewerkers. Hoe richt je een overheidsorganisatie zo in dat je adequaat in kan spelen op de behoeften van burgers maar je ook nog plezier houdt in je werk? Je staat als overheidsorganisatie ten dienste van deze burgers maar desondanks is de laatste jaren de kloof tussen burger en overheid groter geworden. Als Spreker Werkgeluk in de Overheid laat Arjen Banach zien hoe een proces ontstaat van dagelijkse vernieuwing in een fijne werkomgeving. Hij is jarenlang actief geweest in de lokale overheid als raadslid en fractievoorzitter en in zijn Lezing Werkgeluk laat hij op treffende wijze zien hoe Werkgeluk in de Overheid een toekomstgerichte cultuur kan realiseren.

Lezing aanvragen? 

Spreker Werkgeluk inhuren? 

Hoe meer de wetten van werkgeluk zijn verankerd in een organisatie, hoe toekomstbestendiger deze is. Succes is immers nog altijd het gevolg van menselijke prestaties. Wil je een Spreker Werkgeluk boeken, dan is het gewenst dat de inzichten de volgende dag ook worden toegepast. Om die reden zijn de presentaties Arjen Banach vol met interactie, humor en hoog in de energie. Werkgeluk wordt namelijk eerder ontwikkeld wanneer het ook wordt ervaren. Spreker Werkgeluk Inhuren, kies voor impact en een blijvende verandering!

Kies Arjen Banach...

  • Voor een frisse blik op hoe verandering leidt tot winnende organisaties.
  • Voor een innovatieve kijk op hoe werk te organiseren en de rol van cultuur hierin.
  • Voor het doorbreken van remmende factoren en durf om te experimenteren.
  • Voor een flinke dosis energie, humor en interactie.

Niet geschikt...

  1. Als professor met een verhaal dat bol staat van de wetenschappelijke onderzoeken en theoretische modellen zonder praktische inslag.
  2. Voor een analytisch hoorcollege managementfilosofie met bijbehorende powerpoint van 100+ slides.

 Werkgeluk &
Verandering

Organisaties zijn constant aan verandering onderhevig en dit legt druk werkgeluk.  Hoe organisaties omgaan met verandering bepaalt in grote mate hoe werkzaamheden worden ervaren. Als Spreker Werkgeluk heeft Arjen Banach om die reden veel aandacht voor hoe veranderingen zo te initiëren dat ze ten goede komen van de energie in organisaties in plaats van dat ze ten koste gaan van deze energie. Veranderen moet maar in de Lezing Werkgeluk laat Arjen Banach zien hoe het verandering zo kan worden ingericht dat het transformeert van een slopend proces naar een uitdagende reis waar iedereen onderdeel van wil zijn. 

Werkgeluk &
Leiderschap 

Veel organisaties werken verouderd. In een gedateerd systeem met een verouderde cultuur. Medewerkers willen niets liever dan hun beste werk laat zien maar dan moet de werkomgeving hun daar wel toe in staat stellen. Deze werkomgeving – of organisatiecultuur – is de verantwoordelijkheid van leiders. Als Spreker Werkgeluk is Arjen Banach overtuigd dat een van de primaire functies van toekomstgerichte leiders het bouwen is van e een inspirerende werkomgeving. In zijn Lezing Werkgeluk haalt Arjen Banach daarom graag inzichten aan van de wereld van het leiderschap. Welke verantwoordelijkheden kent leiderschap om werkgeluk te creëren?

Werkgeluk & Innovatie

Als Spreker Werkgeluk is Arjen Banach van mening dat innovatie niet langer iets is wat is toebedeeld aan het hogere management of speciale innovatie-teams. Iedereen moet meedoen maar ook kunnen doen. Uitgebluste medewerkers die moeite hebben om werkzaamheden goed te doen hebben geen ruimte om ook nog initiatief te nemen. Om die reden is werkgeluk een cruciaal element in het welslagen van innovatie. In zijn Lezing Werkgeluk laat Arjen Banach zien hoe een cultuur wordt gecreëerd waardoor medewerkers ook hun steentje kunnen bijdragen aan het innovatieproces. 

Benieuwd naar de mogelijkheden?