Spreker Zorg

"Zorgen voor anderen begint bij jezelf"         Arjen Banach

Zorgen voor anderen. De mooiste baan die er is. Of moeten we zeggen: de mooiste baan die er zou kunnen zijn?

Ons zorgsysteem behoort tot de beste van de wereld maar het vraagt wel steeds meer van zorgmedewerkers. Werk- en regeldruk nemen toe, uitval en verloop zijn groot en een collectieve burn-out ligt op de loer. Het zorgsysteem kunnen we (helaas) niet met een druk op de knop veranderen maar hoe gaan medewerkers dan om met al die veranderingen in hun werk?

Want werken in de zorg betekent altijd klaarstaan voor anderen. Collega’s kunnen op zorgmedewerkers rekenen voor de patiënt of cliënt geldt dat al helemaal. Die staat op één, want zo hoort het. Maar hoe goed zorgen zorgmedewerkers nog voor zichzelf? Hoe bouwen een omgeving waarin medewerkers meer centraal komen te staan?

Als Spreker Zorg helpt Arjen zorgmedewerkers hun werk weer zo in te richten dat ze het als zinvol ervaren en er grip op hebben. Want ondanks dat het soms voelt alsof het werk je door de vingers glipt en je het even niet meer kan overzien, er is altijd een mogelijkheid om weer meer energie te krijgen van je baan. Zodat als je aan het einde van de dag klaar bent werken en de deur achter je dichttrekt of je laptop dichtklapt, kan denken: was het thuis maar net zoals op het werk…

In 2018 werd Arjen uitgeroepen tot een van de meest veelbelovende sprekers van Nederland, onder andere door de hoge mate van interactie, humor en energie in zijn lezingen. In 2020 verscheen 'Zet de Patiënt op 2', het boek dat hij samen met collega Niek van den Adel schreef zorgmedewerkers. 

Lezing aanvragen? 

Lezingen & Workshops

Werkgeluk in de Zorg

Werkgeluk in de zorg staat onder druk. Door de vele veranderingen zijn de verzuim en verloop cijfers historisch hoog, medewerkers blijken de alsmaar hoger wordende werkdruk nauwelijks aan te kunnen. Niet verwonderlijk dat er een schreeuwend tekort is aan mensen in de zorg. Zonde. In beginsel is werken in de zorg een van de mooiste beroepen die er is. Door de vele veranderingen die er de laatste jaren zijn opgetreden in de sector moeten professionals steeds meer in minder tijd. De verantwoording is toegenomen en mensen komen minder toe aan datgene waarvoor ze eigenlijk ooit voor de zorg hebben gekozen. Als Spreker Zorg kijkt Arjen Banach naar hoe een werkomgeving kan ontstaan waardoor medewerkers weer meer energie gaan ervaren van hun werkzaamheden. De Lezing Werkgeluk in de Zorg staat bol van de praktisch tips die morgen kunnen worden toegepast.

Verandering in de Zorg

De zorgsector is flink aan verandering onderhevig. Verandermanagement in de zorg is al jaren een heet hangijzer. De verzuim en verloop cijfers zijn historisch hoog, medewerkers blijken de alsmaar hoger wordende werkdruk nauwelijks aan te kunnen, laat staan dat ze makkelijk mee kunnen in al die veranderingen. De kunst is om een cultuur te realiseren waarin veranderingen transformeren van een slopend proces dat werkdruk met zich meebrengt naar een ontdekkingsreis waar iedere medewerker aan bijdraagt. Succesvol kunnen omgaan met veranderingen begint met veerkracht en vanuit daar samen, vanuit een psychologisch veilige omgeving, vernieuwing realiseren. Als Spreker  Zorg kijkt Arjen naar hoe veranderingen kunnen transformeren naar experimenten zodat er weer echt beweging op gang komt.

Vernieuwing in de Zorg

In de zorg wordt flink geīnnoveerd. Dat moet ook wel. Om aan de zorgvraag te kunnen voldoen met we anders en slimmer gaan zorgen. Van zorgen voor naar zorgen dat. Dit brengt in korte tijd vele veranderingen met zich mee. Door die vele veranderingen zijn de verzuim en verloop cijfers historisch hoog, medewerkers blijken de alsmaar hoger wordende veranderdruk maar moeilijk bij te kunnen benen. Dat is een belangrijk signaal. Geslaagde vernieuwing ontstaat pas als medewerkers meedoen, als vernieuwing iets wordt van iedereen in de organisatie. Als je wil dat iets gedragen wordt moet het ook aangedragen zijn. Spreker Zorg kijkt Arjen naar hoe iedereen bij kan dragen aan de broodnodige vernieuwing de zorg. En hoe we daar met elkaar tijd voor vrijspelen die geīnvesteerd kan worden in samen het werk stukje bij beetje te verbeteren en daarmee te groeien naar een toekomstgerichte zorgorganisatie.
Visie & Praktisch Advies
Arjen geeft energie met zijn presentaties. Samen met zijn visie op persoonlijk leiderschap en werkgeluk maakte hij onze inspiratiedagen tot een groot succes. Net zo gemakkelijk lukt het Arjen om zijn visie en kennis in te zetten voor praktische adviezen voor organisatie, teams en de medewerkers. Hij heeft ons op deze manier met energie op weg geholpen onze strategie tot leven te brengen.

Ria Schuurman - 

Cosis (zorg)

Prikkelend & Op Maat
Arjen heeft op enthousiaste wijze onze leidinggevenden meegenomen in een innovatieve organisatiecultuur. Met een zeer boeiende lezing, maar ook door een workshop waardoor de leidinggevenden met een persoonlijk concreet experiment naar huis gingen. Arjen had zich goed geïnformeerd over onze organisatie en wist enkele prikkelende voorbeelden waar het beter zou kunnen aan de aanwezigen mee te geven.
Peter Fens -  Achmea
Inspirerend & Frisse Blik
Tijdens het jaarlijkse congres HRM in de Zorg geeft Arjen Banach met zijn keynote een frisse blik op de toekomstgerichte zorgorganisatie. Hoe blijf je kwaliteit van zorg leveren in een snel veranderende wereld? Hij inspireert de 350 HR professionals en gaat ook in dialoog over hoe je een organisatiecultuur kunt creëren waarin veranderingen vanzelf ontstaan. Vol enthousiasme en energie!
Joke Dielesen - CKC Seminars
Energiek & Praktisch
Een inspirerend verhaal! Wat een super goeie leuke simpele voorbeelden om 'de wereld beter te maken'. Allemaal voorbeelden die ik ook weer kan gebruiken bij mijn werkzaamheden. Eigenlijk weet je het wel, maar als iemand het dan op zo'n leuke manier vertelt, word je toch weer wakker geschud.

Irene Mulder -

De Rotterdamse Zorg

Trainingen in de Zorg

Samen met Team Heartbeats ondersteunt Arjen met hele praktische trainingen en coaching veel zorgorganisaties in thema's als veerkracht, omgaan met verandering en werkplezier.