Lezing: Voor de Verandering

Aanvraag >>

"Verandering slaagt pas als gedrag meeverandert."

Veranderingen in werk zijn van alle tijden maar nog nooit waren deze verandering zo ingrijpend en zo frequent. We weten niet hoe de toekomst er uit ziet, behalve dat deze anders is en dat organisaties moeten anticiperen. Gevolg? Verandering zijn aan de orde van de dag. Elke organisatie is bezig met innovatie en veranderprocessen maar de kunst is om iedereen mee te krijgen. Veranderingen slagen namelijk pas als gedrag mee verandert. Waar moet je op letten om iedereen aan boord te krijgen?

  • Hoe om te gaan met weerstand bij verandering?

Er vindt zelden een verandering plaats waarbij iedereen gelijk enthousiast is. Heel veel veranderingen stuiten in eerste instantie op weerstand. “Is dit echt nodig, dit lukt toch niet”. Wat interessant is, is om na te gaan wat de focus is van de initiators van de verandering en wie uiteindelijk te dealen hebben met deze verandering. Veranderingen worden veelal geïnitieerd door management. Zij zijn bezig met vergezichten van de organisatie, waar staan we over een paar jaar. Er worden bepaalde doelstellingen geformuleerd en veranderingen geïnitieerd die via leidinggevenden bij de medewerkers terechtkomen. Medewerkers zijn in hun werkzaamheden echter niet bezig met hoe het er over een paar jaar uit komt te zien. Zij focussen zich – geheel terecht – op hoe werk nu het beste uit te voeren. Vanwege dit verschil is focus ontstaat weerstand. Luister hier de podcast waar Arjen met Daniël Wolfs in gesprek is van de Change Studio over hoe succesvol te veranderen.

  • Hoe krijg je ze mee?

Hoe krijg je uiteindelijk toch iedereen aan boord van een veranderproces. Allereerst is het zinvol om te gaan of de verandering een diepte, danwel een breedte verandering is. Veel organisaties starten een ingrijpend veranderproces in de breedte. Het roer moet om en iedereen moet mee. Dit blijken door de bank genomen echter niet de meest succesvolle veranderingen. Veel effectiever is het om diepte-veranderingen te initieren. Dit zijn veranderingen gericht op een kleine groep professionals/teams die aandachtig het hele proces doorlopen.

Om te zorgen dat een verandering ook écht aansluit op de belevingswereld van de medewerkers die uiteindelijk veranderen is het noodzakelijk om de linken aan de problemen waar zij dagelijks tegenaan lopen, en dat is een uitdaging. Het hoger management van een organisatie, de initiators, kennen die problemen veel minder goed. Uit onderzoek blijkt zelfs dat zij maar 4% van de problemen echt in hun systeem hebben waar 100% van de medewerkers dagelijks mee wordt geconfronteerd. Sluit aan bij elkaars belevingswereld waardoor begrip ontstaan en de gewenste gedragsverandering kans van slagen heeft.

  • Lezing (uit te breiden tot workshop Experimenteren)

Om succesvol te kunnen veranderen is een goede organisatiecultuur een vereiste. Een omgeving waarin goed leiderschap oog heeft voor bevlogen medewerkers, waar helder wordt gecommuniceerd en iedereen de mogelijkheid heeft om onderdeel te zijn van een verandering door mee te denken en te beslissen.

Arjen doet al jaren onderzoek naar vooruitstrevende organisaties op het gebied van innovatie. Dit zijn organisaties die van verandering een constante hebben gemaakt en niet meer door pijnlijke veranderprocessen heengaan maar organisch veranderen door frequent kleine aanpassingen te doen door constant te experimenteren. Deze best practices beschikken echter niet over resources die van andere organisaties onmogelijk zijn. In de lezing gaan we inzoomen op welke aspecten van organisatiecultuur – zoals leiderschap, communicatie en besluitvorming - cruciaal zijn om te transformeren van zware verandertrajecten naar constante vernieuwing.

Elke organisatie is anders en ik wil zo goed mogelijk aansluiten op de huidige situatie én wens van jouw team, bedrijf of congres. Als je contact opneemt kijken we samen hoe ik van waarde kan zijn voor een blijvend resultaat.

Complimenten

"Arjen brengt energie in de zaal, zorgt voor een ontspannen sfeer en durft te confronteren op een manier waarop hij goed de aandacht vast weet te houden maar zonder dat het ongemakkelijk wordt."

Emke Daniels - HR Top 100

"Een inspirerend verhaal! Wat een super goeie leuke simpele voorbeelden om 'de wereld beter te maken'. Allemaal voorbeelden die ik ook weer kan gebruiken bij mijn werkzaamheden. Eigenlijk weet je het wel, maar als iemand het dan op zo'n leuke manier vertelt, word je toch weer wakker geschud."

Irene Mulder - De Rotterdamse Zorg

"Arjen Banach weet energie, dynamiek en content op een pakkende manier te verbinden. Tijdens zijn vermakelijke lezing zet zijn energiek attitude je aan tot een grote glimlach, tot een actieve houding om gelijk aan de slag te gaan met de materie en bovenal tot nadenken. Met veel plezier en interesse!"

Jan Buitendijk - AstraZeneca

"Bij ABN AMRO wilde ik een inspiratiemiddag organiseren voor leidinggevenden. Via via, kreeg ik de naam van Arjen Banach door en uiteindelijk zijn we met hem in zee gegaan voor een uur vol humor en energie gericht op 'het leven bij de bank' . De woorden; professioneel, grappig, ambitieus schieten me te binnen als ik aan Arjen denk."

Bianca Fernandez - ABN AMRO

"Arjen geeft energie. Samen met zijn visie op persoonlijk leiderschap en werkgeluk maakte hij inspiratiedagen tot een groot succes. Net zo gemakkelijk lukt het Arjen om zijn visie en kennis in te zetten voor praktische adviezen voor organisatie, teams en medewerkers. Hij heeft ons met energie op weg geholpen onze strategie tot leven te brengen."

Ria Schuurman - Cosis (zorg)

Wil je een aanvraag doen of graag telefonisch contact voor meer informatie? 


Stuur een bericht, laat je gegevens daarin achter en dan nemen we zo snel mogelijk contact op om samen met jou te kijken of er een goede match is tussen jouw organisatie of congres en Arjen als spreker.

Ook als Arjen niet de juiste spreker is, hij heeft een groot netwerk met collega-sprekers die hij zou kunnen aanraden. 

We raden aan om zo snel mogelijk een datum voor een mogelijke aanvraag door te spelen zodat er een optie in de agenda kan.