Lezing, training of workshop:
Boeien en binden van Medewerkers
Boeien en binden van Medewerkers
Ondanks de enorme toeloop van technologische ontwikkelingen is het succes van organisaties nog steeds het resultaat van mensen. Maar, talent wordt alsmaar schaarser en kieskeuriger en dat maakt een aantrekkelijk werkgeverschap belangrijker dan ooit. Want als medewerkers de organisaties voor het uitzoeken hebben, hoe val je dan nog op?
Een van moderne methodes van organisaties om medewerkers beter te mobiliseren om hun werk te doen is inzetten op duurzame inzetbaarheid. Deze terminologie geeft echter net als Human Resource Management een verkeerd signaal af. Mensen zijn geen resource van een organisatie en nagaan hoe mensen zo duurzaam mogelijk in te zetten ten behoeven van organisatiedoelen, wat in het verlengde ligt, zou ook geen streven moeten zijn. Organisaties die uitblinken in het boeien en binden van medewerkers zijn niet geïnteresseerd om zoveel mogelijk uit hun medewerkers uit te halen. Deze organisaties willen professionals de mogelijkheid geven om zichzelf te ontwikkelen, om dagelijks te mogen werkend vanuit hun talenten en dat zoveel mogelijk naar eigen inzicht. Deze organisatie benaderen een professional niet als medewerker van een organisatie maar als mens met bijbehorende wensen en talenten. Luister hier de podcast met organisatie-activist Jaap Peters over hoe mensgericht te organiseren
Bevlogen medewerkers zijn productiever, creatiever, werken beter samen. Maar hoe wakker je die bevlogenheid aan? Professor Theresa Amabile van Stanford University deed onderzoek naar de innerlijke werkbeleving van professionals. Zij kwam tot een interessante ontdekking. Wat mensen het meest motiveert in werk is het boeken van progressie in betekenisvol werk. Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat hun werkzaamheden daadwerkelijk bijdragen aan een zinvol doel zorgt dat voor energie. Terugkoppeling van behaalde resultaten en inzichtelijk maken hoe hier aan is bijdragen is daarvoor cruciaal. Daarnaast is het maken van progressie een steeds belangrijk wordende factor in motivatie van werk. Autonoom kunnen werken, werk naar eigen inzicht kunnen uitvoeren en de ruimte krijgen om daarin te groeien motiveert en geeft energie. Want, wat is de nummer één reden van vertrekkende mensen? Dat is het gebrek aan kansen om door te ontwikkelen.
Met zijn podcast ‘Energie aan het Werk’ is Arjen Banach al een paar jaar op kruistocht door Nederland op zoek naar de geheimen van een inspirerende organisatiecultuur. Bij het boeien en binden van medewerkers is het sleutelwoord namelijk organisatiecultuur, hoe wordt werk georganiseerd in een bedrijf. De meest interessante uitkomst is dat de aspecten die medewerkers echt motiveert voor elke organisatie te implementeren zijn.
In de lezing gaan we inzoomen op drie niveaus waarop medewerkers worden aangetrokken tot een organisatie. Op individueel vlak (inhoudelijke werk), als collectief/team (samenwerken) en organisatie-breed (bijdrage aan doelen). Voor elk van deze niveaus zijn er twee trends die medewerkers boeien en binden en aan de hand van interessante cases en inspirerende praktijkvoorbeelden worden deze gepresenteerd. Deze trends komen terug in het door Arjen Banach ontwikkelde Cultuur Canvas dat zorgt dat het publiek na lezing gelijk aan de slag kan met die trends die het best passen bij hun organisatie. Dit om huidige medewerkers meer bevlogen te krijgen en nieuwe medewerkers eenvoudiger aan je organisatie te binden.
Elke organisatie is anders en ik wil zo goed mogelijk aansluiten op de huidige situatie én wens van jouw team, bedrijf of congres. Als je contact opneemt kijken we samen hoe ik van waarde kan zijn voor een blijvend resultaat.
"Arjen brengt energie in de zaal, zorgt voor een ontspannen sfeer en durft te confronteren op een manier waarop hij goed de aandacht vast weet te houden maar zonder dat het ongemakkelijk wordt."
Emke Daniels - HR Top 100
"Een inspirerend verhaal! Wat een super goeie leuke simpele voorbeelden om 'de wereld beter te maken'. Allemaal voorbeelden die ik ook weer kan gebruiken bij mijn werkzaamheden. Eigenlijk weet je het wel, maar als iemand het dan op zo'n leuke manier vertelt, word je toch weer wakker geschud."
Irene Mulder - De Rotterdamse Zorg
"Arjen Banach weet energie, dynamiek en content op een pakkende manier te verbinden. Tijdens zijn vermakelijke lezing zet zijn energiek attitude je aan tot een grote glimlach, tot een actieve houding om gelijk aan de slag te gaan met de materie en bovenal tot nadenken. Met veel plezier en interesse!"
Jan Buitendijk - AstraZeneca
"Bij ABN AMRO wilde ik een inspiratiemiddag organiseren voor leidinggevenden. Via via, kreeg ik de naam van Arjen Banach door en uiteindelijk zijn we met hem in zee gegaan voor een uur vol humor en energie gericht op 'het leven bij de bank' . De woorden; professioneel, grappig, ambitieus schieten me te binnen als ik aan Arjen denk."
Bianca Fernandez - ABN AMRO
"Arjen geeft energie. Samen met zijn visie op persoonlijk leiderschap en werkgeluk maakte hij inspiratiedagen tot een groot succes. Net zo gemakkelijk lukt het Arjen om zijn visie en kennis in te zetten voor praktische adviezen voor organisatie, teams en medewerkers. Hij heeft ons met energie op weg geholpen onze strategie tot leven te brengen."
Ria Schuurman - Cosis (zorg)
Stuur een bericht, laat je gegevens daarin achter en dan nemen we zo snel mogelijk contact op om samen met jou te kijken of er een goede match is tussen jouw organisatie of congres en Arjen als spreker.
Ook als Arjen niet de juiste spreker is, hij heeft een groot netwerk met collega-sprekers die hij zou kunnen aanraden.
We raden aan om zo snel mogelijk een datum voor een mogelijke aanvraag door te spelen zodat er een optie in de agenda kan.